סביבות פעילות נפוצות של ESL

המלץ על אודות לינק לינק תלונות הדפס מאמרשתף לינק זה בפייסבוקשתף לינק זה הזמן בטוויטרשתף לינק זה הזמן ב-Linkedinשתף לינק זה הזמן ב-Deliciousשתף מאמר הגיע על אודות Diggשתף מאמר זה הזמן אודות Redditשתף עמוד הגיע ב-PinterestExpert מחבר D F Dalton
כשיקרה אני משנן את כל המערכת על ידי אחת עשרה תנועות, העסק שלך קיים למה ששואלים האמיתית: באיזו דרך מישהו מסוגל להזמין מיד רק את התנועה שתרצו בכל הברה והברה? באותה השיטה שנקראת בתוכה דוברי שפת במידה שולטים בנקודות העדינות של יותר מידי שפה: הדרכת חוקי אצבע בסיסיים; לימוד רשימות בסיסיות על ידי חריגים; וניחוש, ללא פחד, כאשר פנימיים מחשב אישי מילה מעניינת.


הנה מספיק חוקי אצבע בעבור כמעט בכל המילים המצויות באנגלית.

1. רוב ההברות מתעוררות בעיצורים. חשבו אודות הברה קצרה שמסתיימת ואלה בעיצור, והברה ארוכה תמה בתנועות (כולל ה’ השקטה).

2. בהברה קצרה, A, E, וגם אני משמיעים למרבית את אותו הצלילים של A, E ו-I קצרים (“aa”, “eh”, “ih”).

3. בהברה קצרה, O לרוב משמיע צליל של A ארוך (“אה”), איזה מה משמיע צליל בידי O קצרצר בניו אינגלנד (“aw”); ו-U ברוב המקרים משמיע צליל בקרב schwa (“אה”).

4. בהברה ארוכה, יותר מידי התנועות אומרות את אותה שמם (“אי”, “אי”, “איי”, “אוי”, “יו”), חוץ U, שלעיתים קרובות עובר ל-U ממושך (“או”).

5. במילים שמקורן בשפות רומנטיות אם מזרחיות, השתמש בתנועות הקלאסיות, הטהורות (“אה”, “אי”, “אי”, “אוי”, “או”).


6. בהברות קצרות הן לא מודגשות, השתמש בשווה אם לא מצוין כלום נפרד.

בהברות ארוכות במיוחד, A, E, וגם אני משמיעים ברוב המקרים צליל דיפתונג, המורכב מקול ארוך (כלומר, E, I, עד A ממושך, בהתאמה), ואחריו I זריז בצורה ניכרת (“ih”). הגיע שמישהו בקושי מורגש, אבל עושה את אותה ה”טונג” המינורי המוכר די לאנגלית אמריקאית. (כדי לחקות את אותו הטוואנג החזק 2 שנים של דרום אמריקה, חלק המסיבי את אותו הצליל הנ”ל.) יהיה אפשרי לתמלל את אותם אלו “אי-איה”, “אי-איה” ו-“אה-איה”; ניצול ב-I ממושך פשוט וגם להדגשה (“עין-אי”, “אי-אי”, “אה-אי”); וגזירת ה-I יש בדיבור זריז (“ey”, “ee”, “aee”), שהיא התעתיק שעובד למחייתו לפניכם. (זכור כיוון “h” מציין קל איכות תנועות ואסור שיהיה מבוטא.)

זה הזמן היסודות! כל כך שאר צלילי התנועה הם דיפתונגים, איות מיוחדים או לחילופין חריגים (שוברי קווי הנחיה עד מילות צפייה, שרצוי לשנן אותן ברשימות קצרות).


תרגיל

תרגל את כל סביבות התנועה הבסיסיות בקבוצות המילים הבאות.

ששת צלילי התנועות הבסיסיים על ידי הברות קצרות מתפרסמים במילים טפיחה, פט, בור, פוט, להתיז ופוט: זריז A, קצר E, מהיר I, ארוך A (או מהיר O), מהיר U ו-schwa.

ששת צלילי התנועות הבסיסיים בידי הברות ארוכות מתפרסמים במילים E אילמת (ה-E לא נשמעת אלא משמשת להארכת התנועה הראשונה, ממרחק), כמו בזוג, מט, קרדית, מוטה, אילם ומוט: רב E, רב I, ממושך A (בתוספת מהיר I), O ממושך, Y פלוס U ממושך ו-U ממושך.

הקצר O מאוית למרבית “או” (ציפורן, רוב, גולמי) או גם “או” (תפוס, הונאה, מתוח). U קצר מאוית לרוב “oo” (הוד, מבט, פיח), אילו מכיוון ש-U ארוך מאוית לרוב וכדלקמן “oo” (מצב רוח, פחד, שן), קיים להבחין בין נוסף רמות המילים הנ”ל על ידי שינון רשימות. U מהיר מאוית “ou” במילים יוכל, ש, היה; הגיע מתומלל “אוי” ע”מ ליטול שונה בבירור מהתנועות השונות.

תנועות האומרות את אותן שמותיהם

קיים לשנן אחר הצליל ההתחלתי בידי כל כך זוג צעיר תנועות מי שיש לו לפניכם. שילובים מקיפים הינם אינטואיטיביים; חלקם עקביים יספיק ע”מ לשכור קלים; מספר דורשים למידה של עמוק 2 שנים. מלבד חמש התנועות, האות השנייה בידי צמד תנועות היא ואלה כל זכוכית מהתנועות למחצה H, W, או גם Y, אם E אילמת.

שקט E מהווה האמצעי הנפוצה ביותר בקרב הכלל, “כששני תנועות הולכים, ההתחלתי מדבר”. התנועות הראשונית מספקת אחר דרכי ההברה הארוכה שלו (שמו), ואילו התנועה השנייה שותקת:

A_E כמו בחבר “מייט”, ארנב, מקל.

E_E כמו במטה “פגוש”, לעיל, סצנה.

I_E למשל ב-mite “maeet”, שכירה, סינוס.

O_E למשל ב-mote “moht”, רוכב, קונוס.

U_E ובינהם באילם “myoot”, גס רוח, דיונה.

שילובים אחרים העומדים בחוק הגיע הם כדלהלן. שכיח תן מוניטין את אותה התנועה העיקרית בכול שורה במטרה לקבל את אותן הצליל הנכון.

AE למשל ב-tael “teyl”, אווירי, מערבולת.

AI ובינהם בזנב “טייל”, מקצועי, הישר (לעיתים נוספות “aee” ובינהם במעבר, איולי).

AY כמו במגש “טריי”, יממות, להישאר (לעיתים זרות “איי” כגון באיי, באיו, פפאיה).

EA למשל ב”סליל” ריאליסטי, חרוז, ממוצע (פחות מספר פעמים “אה” כמו בלחם, ראש, מזג אוויר).

EE דוגמת בסליל “סליל”, ציוץ, מסוג עץ.

IE ובינהם בנושא “טאיד”, שקר, פאי (לעתים קרובות שנתיים “אי” במילים ברורה הברה למשל בקצרה, צער, spiel; פעמים רבות קרובות 2 שנים “אי” במילים אחרות).

OA למשל בקרפדה “טוד”, מעיל, עז.

OE דוגמת ב-toed “tohd”, איילה, סלו.

הו למשל בנו “נו”, הו, מצות.

UE למשל ב”טרו” אמיתי, כחול, תביעה.

תמלול הקלטות נעזר כגון בפרי “פרוט”, שיוט, מיץ.


כמו כן, התעתיקים אצל מספר צלילים גאים בדרך כלל את אותם האיות הנפוצים מאוד אצל הצלילים, למעשה “אה”, “אוו”, “אי”, “איי”, “אוי”, “אוי”. (התמלולים האחרים הן לא איותים מצויים באנגלית.) EY מבוטא מפעם לפעם שונות 2 שנים “ee” (כמו בוני, דבש, עצמאית, לימי, גלגלת); ו-OO הנו הרבה פחות oמבוטא מזמן לזמן קרובות “אוה” (כמו בספר, רגל, מכסה מנוע, מבט, פיח).